Collection: Pierre BODO

Camille-Pierre Pambu Bodo, known as Bodo (1953 – 2015), was a painter from the Democratic Republic of Congo.


Bodo preached, lived, and worked in Kinshasa. He raised in Mandu.

He finished his secondary schooling in Mandu in 1970, and moved to Kinshasa the same year in order to partake in the landmark exhibition Art Partout.

In 1980, Bodo converted to Christianity and became the pastor of world evangelism within the Pentecostal Church and was convinced that it would change his life.

Pierre-Camille Pambu Bodo finds inspiration from his several trips around both Europe and the United States of America. He is also inspired by the reality of both the city he resides in and the citizens within his community. 

Bodo stated, “I express everything that happens to me, so that I am no longer focused on specifically African topics and can address myself to the entire world.”

The majority of his scenes encounter partially or fully human figures in a landscape. He incorporates flora and faune, and underwater life to display his perceptions the places he has experienced. He paints from sight or experience.

Bodo’s style of art takes after the work of Hieronymous Bosch

In the 1990s, Bodo’s style of art changed to be of fantasy and symbolic nature. The majority of Bodo’s work is considered to be somewhat surreal. In the bulk of his artwork he is putting together pieces of the human figure, and combining it with a part of nature. Bodo creates creatures that are seen as half human and half animal that come from fantasy worlds. 

Bodo is one of the founders and key proponents along with Moké and Chéri Samba of what has come to be known as the Zaïre school of popular painting

His work has been displayed expansively in Europe. Bodo's work can be seen at Fondation Cartier in Paris, Tate Modern, the Guggenheim Bilbao, and in the Contemporary African Art Collection (CAAC) of Jean Pigozzi.

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Camille-Pierre Pambu Bodo, connu sous le nom de Bodo (1953 - 2015), est un peintre de la République Démocratique du Congo.

Bodo prêchait, vivait et travaillait à Kinshasa. Il a grandi à Mandu.

Il termine ses études secondaires à Mandu en 1970 et s'installe à Kinshasa la même année afin de participer à l'exposition "Art Partout".

En 1980, Bodo se converti au christianisme et devient le pasteur de l'évangélisation mondiale au sein de l'Église pentecôtiste et est convaincu que cela va changer sa vie.

Pierre-Camille Pambu Bodo s'inspire de ses nombreux voyages à travers l'Europe et les Etats-Unis d'Amérique. Il s'inspire aussi de la réalité de la ville où il réside et des citoyens de sa communauté. 

Bodo a déclaré : « J'exprime tout ce qui m'arrive, afin de ne plus me concentrer sur des sujets spécifiquement africains et de pouvoir m'adresser au monde entier. »

La majorité de ses scènes mettent en avant des figures partiellement ou entièrement humaines dans des paysages. Il incorpore la flore et la faune, ou bien encore la vie sous-marine. Il peint de vue ou d'expérience.

Le style d'art de Bodo s'inspire de l'œuvre de Jérôme Bosch

Dans les années 1990, le style de Bodo a évolué vers un univers fantastique et symbolique. La majorité du travail de Bodo est considéré comme quelque peu surréaliste. Dans la majeure partie de son œuvre, il fait appel à des figures humaines, qu'il combine à la nature. Bodo crée des créatures qui sont considérées comme mi-humaines et mi-animales venant de mondes fantastiques. 

Bodo est l'un des fondateurs et des principaux promoteurs, avec Moké et Chéri Samba, de ce qui est connu comme l'école de la peinture populaire du Zaïre

Son travail a été largement exposé en Europe. Il est à voir à la Fondation Cartier à Paris, à la Tate Modern de Londres, au Guggenheim Bilbao et à la Collection d'Art Africain Contemporain (CAAC) de Jean Pigozzi.

 

 

 

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